На лов за мръхтене

Намерих си нова думичка. От известно време насам се ослушвам, в буквалния смисъл на думата, в това какво говорят хората и как го говорят. Оказва се повече от интересно, когато забележиш не просто новата дума, но и вариации в нейната употреба. Последното ми откритие е думата "мръхтя". Заловена в София на територията на квартал Слатина тя се използва с това звучене и в контекст подаващ основно значение - "излежавам се и не правя нищо".

Макар, че ако трябва да подам и мое мнение думата повече ми напомня за смесица между мърморя и пръхтя, което за мен лично придава на думата повече негативен смисъл, отколкото положителен, но тъй като се използва основно в първо лице "Аз мръхтя" или "цял ден мръхтя" тогава този негативен смисъл се обогатява със самоирония и получава някакво мило звучене - "толкова съм отегчен и уморен, и мързелив, че цял ден мръхтя, извинявайте, че си го признавам".

Думичката се появява и към Младост в инткересна вариация - мръхтаря. Забелрежете, че сякаш е по-логично вариацията да е мръхтаря отколкото мръхтаря, защото е по-близо като глагол до майсторя, въртя. Въпреки това е композирана около катеря, шамаря и тн.

Надявам се да ми изпаднат още употреби за да чуя окончателното мнение каква е тази думичка и какво точно означава.

1 comment:

Unknown said...

Думата означава състояние на овцете , когато след хранене се скупчват и в полусън преживят храната.

Най-четени материали